Kippenvel bij het lezen van jullie verhalen, vooral Cell, jij hebt het goed verwoord...
Onze Senne is ook zo, .. kan heel vermoeiend zijn maar nadien lijkt het allemaal wel schattig, hij bedoeld alles zo goed maar het gaat gewoon nooit, alles moet vallen, hij doet dingen zonder na te denken waar je echt met je hoofd niet bij kan dat hij zo'n dingen doet... Dingen die echt basic zijn en hij gewoon zou moeten weten weet hij niet...
Soms is het grappig maar meestal niet, ... ik probeer er het lieve van in te zien en ik moet er ook ontzettend op letten om niet de hele tijd het lompe gedrag te bekritiseren maar dat is verrekt moeilijk want hij doet altijd iets "onnozels"...
Ik moet er ook op letten dat ik niet hardop zeg ''t is weer niet raar dat het Senne is",.. maar ik denk het wel altijd want het IS gewoon zo...
Broes is dan helemaal tegenovergesteld, maar dan ook te extreem.
Hij wil alles altijd proper, netjes en tot in de puntjes goed hebben... dat is ook niet àltijd makkelijk want hij krijgt dan algauw zelf stress van dingen die niet gedaan zijn of niet lukken.
Ik denk ook dat je als moeder niet overbeschermend mag zijn, en zeker niet met zo'n soort karaktertjes,...
Wel fijn zo'n topic met alle herkenning.
Ik hoop dat je er zelf een soort van evenwicht in kan vinden, zowel voor haar als voor jezelf...
_________________ Bietje, mama vanRobbe(04-07-04*), B.roes(23-06-05), S.enne(13-09-06) enCas(03-06-08 ) Meter (en tante) vanNoor(19-02-02 / 24-01-05*)enKobe (21-08-08 )
Ik heb niet alle reacties gelezen, want het zijn nogal lappen tekst...
Maar er komt maar 1 gedachte in me op en dat is: zoek begeleiding. Kaart het ergens aan, laat iemand observeren.
Opvoedwinkel, CB (kan je aan adressen helpen), huisarts.
Ik kan me voorstellen dat je ermee aan het worstelen bent en niet veel verder komt.
Succes en sterkte ermee! _________________
WOW... wat een lange antwoorden allemaal....
Die heb ik allemaal niet gelezen...
Wat ik in je eerste post zie is dat je het hebt over impulsiviteit EN over geen idee hebben van haar omgeving (mensen en dingen en gevaar overzien).
Dat zijn twee dingen volgens mij.
Bewust zijn van je omgeving wordt je door letterlijk je kop regelmatig te stoten, te vallen, ongelukjes te krijgen. Ik lees in een latere post van jou dat je haar behoorlijk beschermd hebt de eerste jaren. zo heeft ze de kans ook niet gehad om haar eigen grenzen (lichaamsgrenzen) te kennen en verkennen.
Judo of een andere contactsport kan daarbij helpen.
Impulsiviteit "afleren"... waarom zou je dat willen doen????? snap het echt niet. Ik ben zo impulsief als een tiet, en het heeft me veel, heel veel gebracht. En natuurlijk stootte ik (figuurlijk) ook mijn hoofd... maar ik leef en voel wel... Als ik dat afzet tegen een persoon die te bang is om stappen te zetten... Neuh.. dan maar impulsief.
En je gaat ervan uit dat je dochter er ook niet blij mee is/zal zijn. Wat vind ze er zelf van?
Misschien moet je eerst zelf ondersteuning zoeken in het omgaan met haar impulsiviteit. Want dat DAT je probleem is, is duidelijk. De oplossing ligt echter volgens mij niet zozeer in "behandeling" van je dochter, maar in behandeling van jou.
Ben even heel kort hoor... maar dat komt omdat Wessel ook uit bed is en ik wil niet te lang zitten tikken hier.
En wat is er mis mee om te zeggen dat de ene dochter je beter ligt. Is niks mis mee en zegt niets over "liefde". Eerder over accepteren dat het gedrag je minder ligt en dat je het fijn zou vinden als iemand meekijkt.
overigens: wel dapper hoor, om dit hier zo neer te zetten!!!!
Succes... en op naar een "nooit-saai-leven" met B-elanna. _________________
Ik sluit mij aan bij Preggie, ik denk ook dat het "probleem" eerder bij jou ligt dan bij je dochter... Misschien kan je gewoon beter omgaan met een Bente dan met een B'Elanna, als je begrijpt wat ik bedoel..?
Ben je zelf erg impulsief en vind je dat vervelend? Dat kan ook zijn he, dat je dingen die je aan jezelf minder leuk vind, helaas ook ziet in je dochter. Of ben je juíst niet zo, en vind je het daarom moeilijk?
Ik zie niet wat er mis is met impulsiviteit, en lees uit je verhaal ook niet echt dat dát je probleem is, maar dat je dochter sowieso niet gauw iets goed kan doen en dat vind ik best pijnlijk om te lezen... _________________ Trotse mama van: Lenn - 27.12.2007 Nika - 15.02.2010 Klik hier voor mijn shop o.a. Joolz Bloom, Tommee Tippee producten en J/M/Positie-kleding
jasper is dus 9 jaar, maar zit op het niveao van 7 jaar..
Tim is 2,5 jaar..
- jasper gooit de deur dicht terwijl tim aan de andere kant stond..
- jasper doet een kussen op tim zijn gezicht, omdat hij een verassing aan het maken was..
- jasper gaat de poort uit, en doet hem niet op slot, gevolg tim staat buiten de poort..
- jasper wil graag aandacht, vraagt ook veel mama van wie hou je meer ?
- Als tim ergens mee speelt, staat jasper er direct bij, en wil alles voordoen, gevolg tim gaat huilen, want jasper pakt het af..
jasper ziet nl geen gevolgen..
Hoort ook bij zijn autisme..
ik teken alles uit met pictogrammen,
en ik hou een boekje bij..
met gevolgen en oorzaak...
die herhaal ik dagelijks, en ik blijf maar vertellen, wat er kan gebeuren als hij dit en dat doet...
Kinderen zijn altijd impulsief, maar ze moeten wel de gevolgen en oorzaken begrijpen..
Ik merk ook wel dat ik tim erg bescherm, logisch ook, tim is pas 2,5 jaar..
maar tim neemt het gedrag van jasper over!
ik moet ze allebij 2 hele andere opvoedingen geven.
Bij tim is het NEE
en bij jasper is het STOP is Stop
in mijn ogen heeft het niks met impulsief te maken,
maar gewoon niet snappen wat de gevolgen zijn..
en die zijn wel degelijk aan te leren.. _________________
Misschien moet je eerst zelf ondersteuning zoeken in het omgaan met haar impulsiviteit. Want dat DAT je probleem is, is duidelijk. De oplossing ligt echter volgens mij niet zozeer in "behandeling" van je dochter, maar in behandeling van jou.
Ben even heel kort hoor... maar dat komt omdat Wessel ook uit bed is en ik wil niet te lang zitten tikken hier.
Dat vergat ik idd nog te schrijven: ik denk ook dat het eerder leren omgaan met haar karaktereigenschap is, dan dat zij haar gedrag zal moeten gaan aanpassen. Ik denk wel dat zij ook zal kunnen leren omgaan met het feit dat ze zo is. Maar dan hoeft ze dus niet te veranderen. Druk ik me nu goed uit?
En Preggie, ik schoot even in de lach: Ik hou het kort, zeg je, maar je typt een stuk...zo lang doe ik het zelden. _________________
hier ook een impulsief kind, en sommige dagen merk ik dat ik de hele dag op hem ana het mopperen ben. Doe niet, doe voorzichtig, laat je broertje met rust, pas op, loop niet voor mijn voeten, laat mij ook even met rust enz enz.
Ik probeer er aldoor heel erg op te letten dat ik niet de hele tijd op hem mopper, hij bedoelt het 9 van de 10 keer erg lief, hij denkt gewoon vaak niet na voor hij iets doet, en tja hij is ook nog maar 3.....
Vandaag ook weer, zijn nichtje loopt laatste paar treden achterste voren de trap af, hij wil helpen, maar trekt daardoor aan haar been.... tja kan ik heel boos worden, maar hij bedoelt het lief maar denkt gewoon weer niet na..... (ging het gelukkig goed deze keer, maar ook nog maar net) _________________
Ik sluit mij aan bij Preggie, ik denk ook dat het "probleem" eerder bij jou ligt dan bij je dochter... Misschien kan je gewoon beter omgaan met een Bente dan met een B'Elanna, als je begrijpt wat ik bedoel..?
Ben je zelf erg impulsief en vind je dat vervelend? Dat kan ook zijn he, dat je dingen die je aan jezelf minder leuk vind, helaas ook ziet in je dochter. Of ben je juíst niet zo, en vind je het daarom moeilijk?
Ik zie niet wat er mis is met impulsiviteit, en lees uit je verhaal ook niet echt dat dát je probleem is, maar dat je dochter sowieso niet gauw iets goed kan doen en dat vind ik best pijnlijk om te lezen...
Hier gingen mijn gedachten ook een beetje naar toe, triest maar waar..,
(niet alle reacties gelezen trouwens, dat doe ik een andere keer wel) _________________ mama van 2 lieve eigenwijze jongens: Levi.♥ 06.12.2007 & Yari.♥ 29.03.2010 en van 3 zo lief, zo klein, zo mooi, zijn jullie ♥
heb er al eens eerder op gereageerd dus je weet ongeveer wat ik ga zeggen misschien
Anderen hebben ook al iets in die richting genoemd, ik weet het..
Jij lijkt zo'n andere houding tov Benthe te hebben dan tov je oudste.
Ergens herken ik wel wat, AS is ook een stuk ouder dan Lev en daar zit ook een verschil in aanpak en opvoeding in.
Ook richting AS...
De vraag is of je je ook zo zou opwinden over je oudste als zij nog steeds enigs kind was geweest.
Ik vraag me af of het werkelijk impulsief gedrag is, of gedrag wat jij liever niet wenst omdat ze je jongste misschien wel pijn doet op een bepaalde manier. Het is voor een peuter ook niet erg om zich te bezeren he ze hoeven niet schadevrij volwassen te worden.
Je kunt hier misschien niet zo veel mee, maar ik denk idd dat het meer in jouw hoofd zit dan in het hoofd van je oudste.
En pas een beetje op haar, want het moet niet de bedoeling zijn dat zij denkt dat niets kan en mag vanwege haar zusje. Als je snapt wat ik bedoel _________________ Anna Sofie 02-12-2001, Lev 21-07-2007 en Salomé
Onze oudste wordt in december 3 jaar.
Hij is ontzettend impulsief, maar wat heerlijk vind ik het (nee lang niet altijd hoor, maar het maakt hem Levi, het maakt hem een geweldig persoon).
Hij heeft soms liefde voor ons, met de harde hand. Hierin begeleiden wij hem dus ook echt, dat hi het zachter mag doen.
Hij doet het daarna ook, en kijkt dan enorm trots
Zijn liefde voor zijn broertje? Tja indd soms pakt hij Yari echt te hard vast (met knuffelen) en dan geven wij aan dat hij wel heel erg lief is voor Yari en dan pakt hij Yari meestal zachter vast.
Levi heeft ook regelmatig kapotte broeken, kapotte knie-en, blauwe plekken enz enz. Maar ja hij leert er wel van, met vallen en opstaan om groter te worden.
Moet ik hem dan vastbinden op een stoel?
Als hij met natte schoenen naar binnen komt gerend waarschuwen we hem. Ja en, hij luisterd niet, resultaat: hij valt en zegt dan auw. De volgende keer denkt hij er bij na, terwijl de dag er na bijvoorbeeld hij weer precies hetzelfde doet de ene keer en de andere keer weer niet.
En wij hebben een grintvloer, dat doet behoorlijk pijn soms hoor met vallen!
Hij gaat gewoon de clown uithangen in dorp bij vreemde mensen, gaat gewoon spelen met andere kinderen (soms ook op een te harde manier, dan wil hij kriebelen maar doet dat te hard) en noem maar op.
Ons hart zit soms echt in onze keel, jeetje wat een acties kan zo'n klein manneke al doen zeg
Maar weet je? Zonder die acties zou hij Levi niet zijn, het is zijn karakter, het hoort bij zijn persoontje.
Hij groeit altijd enorm als we hem complimenteren met het goede gedrag, hij straald dan.
Hij zou nooit hier (tenminste is niet de bedoeling) beperkt worden in zijn ontwikkeling tot zijn eigen ik.
Het is gewoon een ontzettend lief en aandoenlijk manneke, maar die zeker zijn fratsen heeft
Ben nu al benieuwd of zijn kleine broer ook zo heerlijk uitdagend is dadelijk! _________________ mama van 2 lieve eigenwijze jongens: Levi.♥ 06.12.2007 & Yari.♥ 29.03.2010 en van 3 zo lief, zo klein, zo mooi, zijn jullie ♥
Ik ben jullie dankbaar voor jullie eerlijke antwoorden. Het maakt dat ik goed naar mijzelf ga kijken.
Wat Lydia zei: misschien komt het ook door het leeftijdsverschil en verwacht ik B'Elanna groter dan ze eigenlijk nog maar is. Ze is wel AL negen tegenover haar zusje van net drie, maar ja, wat is negen nu eigenlijk al. Ze is idd zelf nog een kind.
Misschien bescherm ik Benthe idd teveel. Dat is zeker wel gekomen, nadat ze een gat in haar koppie is gevallen. Daar ben ik erg bang van geworden en zie veel dingen te snel gebeuren.
Ik ben me nu aan het aanleren te wachten op Benthe haar commentaar als ze aan het spelen zijn, om dan pas in te grijpen.
Terwijl ik dit schrijf liggen ze samen op de bank, zogenaamde judogrepen te oefenen. Benthe lacht nog steeds dus ik probeer niet in te grijpen, behalve net dat B'Elanna Benthe op haar hoofd wilde laten gaan zitten. Dat ging me te ver.
Te lezen dat er mensen gewoon groot geworden zijn ondanks, of misschien juis dóór hun impulsiviteit, doet me goed. Ik ken het helemaal niet, ik bedenk altijd wat gevolgen zijn als ik iets doe.
Kan pas sinds een half jaar de buurmeiden mee laten eten, als ze me dat een uurtje van te voren vragen. Daar raakte ik normaal gesproken helemaal van in de stress.
Ik zal wel met B'Elanna gaan praten over het feit dat Benthe een stuk kleiner is en hoe ze daar mee om moet/kan gaan. Dat ze dat wat meer inziet en de spelletjes wat leert aanpassen. Meer dansen en minder stoeien. En als ze dan stoeien niet op gevaarlijke plekken....
Misschien dat we er dan zo uit gaan komen. Het is al wel zo dat de afgelopen 3 dagen we het gezellig hebben gehad en bijna geen moppers.... _________________ Mama van B'Elanna (10-02-2001) en
En sinds 30/08/09 mama van een
Hoe komt het dan eigenlijk, dat je zo enorm "overbeschermend" bent, en zo enorm alert?
Bedoel, kids leren nu eenmaal met vallen en opstaan maar krijg bij jou een beetje het idee dat ze die kans niet krijgen (op de gevaarlijke situaties na natuurlijk)? _________________ mama van 2 lieve eigenwijze jongens: Levi.♥ 06.12.2007 & Yari.♥ 29.03.2010 en van 3 zo lief, zo klein, zo mooi, zijn jullie ♥
Erg goed van je dat je probeert te wachten totdat Benthe commentaar geeft. De boodschap van een zusje die AU roept of boos op haar wordt of begint te huilen, komt waarschijnlijk beter aan. Probeer ze een beetje los te laten, ook Benthe. Het is moeilijk, ik weet het, je eerste reactie is in te grijpen, maar soms is het beter voor hun als ze op hun bek gaan en ondervinden waarom ze iets niet moeten doen. Zeker als Be'lanna een kind is die sommige dingen gewoon niet ziet. _________________
Waarom zo beschermend. Jee. Denk omdat we lang op Benthe hebben moeten wachten. Dat ze zo ontzettend klein nog is. En dan bedoel ik klein qua lengte, want madam zit nog in een maatje 86.
En sinds ze het gat in haar hoofd viel, is het erger geworden. Er gebeurde niks, ze liep gewoon de kamer in, struikelde en ik kon haar schedel zien.
Daar ben ik erg van geschrokken en misschien heeft dat de situatie wel verergerd. Zou zo maar kunnen.
Ik zal me gaan aanleren wat minder er boven op te zitten. Hopen dat Benthe op tijd aangeeft dat het te hard gaat.
En dat B'Elanna daar dan voor openstaat en stopt als het aangegeven wordt. _________________ Mama van B'Elanna (10-02-2001) en
En sinds 30/08/09 mama van een
Weet je, als je zo doorgaat zal Benthe daar ook last van krijgen. Zij zal op een bepaalde manier "misbruik" kunnen gaan maken van deze relatie. Want zij is zoet en lief en haar zus krijgt vaker op haar kop Daar kun je als kleintje mooi gebruik van maken.
En wat je zelf zegt, je oudste is nog maar 9... Ook zij is nog jong. Maar volgens mij ben je al aardig op de goede weg _________________ Anna Sofie 02-12-2001, Lev 21-07-2007 en Salomé
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls Je kunt GEEN bestanden toevoegen in dit forum Je kunt geen bestanden downloaden in dit forum